Verkiezingen
Op deze pagina is een lesidee te vinden voor de bovenbouw m.b.t. de verkiezingen.
Lesidee bovenbouw
De leerlingen krijgen een casus en aan de hand daarvan moeten ze aangeven welke politieke partij het beste past bij het personage Fred.
Casus voor de leerlingen
Fred is net 18 geworden en gaat voor de eerste keer stemmen. Hij heeft alleen nog geen idee op welke partij hij moet gaan stemmen. Fred woont bij zijn ouders en wil volgende jaar verder gaan studeren. Hij heeft een bijbaantje bij de lokale bakker, maar daar kan hij zijn studie niet van betalen. Daarom zou Fred graag willen dat de basisbeurs terugkomt.
Fred krijgt binnenkort ook een donorregistratieformulier opgestuurd. Hij is net 18 geworden en moet aangeven of hij donor wil worden of niet. Fred vind het erg belangrijk dat iedereen donor wordt en is daarom voor de verplicht donorregistratie.
Boeken lezen vindt Fred erg leuk. Helaas is er in zijn kleine gemeente geen bibliotheek aanwezig. Hij zou het daarom ook leuk vinden dat er in iedere gemeente een bibliotheek komt te staan, zodat hij al zijn favoriete boeken kan lenen.
Fred gaat graag op vakantie naar andere Europese landen. Toch moet het niet zo zijn dat de Europese Unie te veel macht heeft in Nederland. Daarom wil Fred niet dat Nederland uit de EU gaat, maar wel dat de Europese Unie minder macht heeft.
Aangezien Fred niet zo veel geld verdient, wil hij niet dat als hij in het ziekenhuis terecht komt hij een enorm eigen risico moet betalen. Hij is daarom ook voor het afschaffen van het eigen risico.
Opdracht
Zouden jullie Fred kunnen helpen met en zoeken naar een juiste politieke partij? Ga opzoek naar de standpunten van verschillende politieke partijen rondom deze thema’s en kijk welke partij het beste aansluit bij de mening van Fred. Presenteer dit op je eigen manier aan de rest van de klas.
Tip: gebruik zoveel mogelijk verschillende bronnen en zorg ervoor dat je onderbouwt waarom deze partij het beste bij Fred past.
Organisatie
De leerlingen gaan aan de slag in groepjes van 2 tot 4 personen. Ze gaan opzoek naar de politieke partij die het beste aansluit bij de standpunten van Fred. De leerkracht heeft tijdens het proces een begeleidende rol. Hij/zij stuurt de leerlingen waar nodig en let erop dat de leerlingen goede zoektermen gebruiken en verschillende bronnen raadplegen.
De leerlingen maken een presentie van de uitkomst van hun onderzoek. Aan het einde van de les presenteren ze dit aan elkaar. Na de presentaties wordt er besproken hoe het proces verliep en waar de leerlingen tegen aan liepen.
In de tabel hieronder zie je hoe de zes stappen van informatievaardigheden in dit lesidee terugkomen.
Stap | Doel | Hoe zie je dit terug in handelen? | |
---|---|---|---|
1 | Informatieprobleem formuleren | Informatievraag formuleren vanuit een informatiebehoefte | De leerlingen formuleren vanuit de casus een hoofdvraag. Vanuit de hoofdvraag formuleren ze deelvragen |
2 | Zoek strategieën bepalen | Relevante zoektermen bepalen bij een informatievraag, een voor informatiebraag geschikte zoekstrategie bepalen en geschikte bronnen bepalen voor het verkrijgen van relevante informatie. | De leerlingen kunnen de zoekopdrachten omzetten in trefwoorden en daarbij geschikte bronen vinden. |
3 | Verwerven en selecteren van informatie | Informatie verzamelen en selecteren met behulp van de gekozen zoekstrategie, de gevonden informatie beoordelen op bruikbaarheid, betrouwbaarheid en representativiteit. | De leerlingen zoeken naar geschikte informatie die betrouwbaar is en vauit verschillende informatiebronnen komt. |
4 | Verwerken van informatie | Gevonden informatie analyseren, interpreteren en ordenen, lijst van gebruikte bronnen opstellen, (conclusie trekken en) antwoord formuleren. | De gevonden informatie samenvoegen tot een antwoord |
5 | Presenteren van informatie | informatievraag en het antwoord op een passende wijze presenteren | De leerlingen presenteren antwoord op de hoofdvraag op een eigen gekozen manier. |
6 | Evalueren en beoordelen | Het gevonden resultaat op de informatiebehoefte evalueren, het proces van informatieverwerving en verwerking evalueren. | Het proces evalueren aan de hand van vooraf gestelde criteria. |
Maak jouw eigen website met JouwWeb